Saturday, November 9, 2013

Satay Kajang Pak Ali legasi Haji Tasmin

Utusan Melayu, 20 Oct 2013

RASHID mementingkan kualiti satenya.
 
ORANG kata, kuah kacang merupakan kekuatan kepada hidangan sate. Gabungan rasa rempah-ratus yang diperam pada sate hanya lengkap apabila dicelup ke dalam kuah sate. 

Jika tidak sedap kuah sate yang disediakan, maka tidak lengkaplah keenakan rasa sate tersebut. 

Berbeza dengan sate di Satay Kajang Pak Ali yang beroperasi di Cheras, rasa satenya saja sudah cukup lengkap untuk dimakan begitu sahaja tanpa perlu dicicah dengan kuahnya. 

Selain ramuan wajib seperti serai, lengkuas, bawang, asam jawa dan pelbagai rempah-ratus lain, rasanya seperti ada ramuan rahsia yang cuba disorokkan oleh pemilik gerai yang merupakan kunci utama keenakannya. 

Keseimbangan rasa rempah-ratusnya dari luar hingga ke dalam isi membuatkan ia bukan sekadar daging panggang seperti sesetengah gerai sate lain. 

Namun, jika mahu rasa yang lebih hebat, wajib menikmatinya bersama kuah kacang yang disediakan khas oleh pemilik Satay Kajang Pak Ali, Rashid Ahmad. 

Rasanya sungguh seimbang. Kuahnya lemak-lemak manis dan pedas yang tidak keterlaluan. 

Malah, selesai menghabiskan sate yang dihidang, penulis terus menghirup lebihan kuah kacang di dalam mangkuk kerana rasanya amat menyelerakan. 

Patutlah rasa sate dah kuah kacangnya sungguh mengujakan. Rupa-rupanya kuah kacangnya adalah resipi asli oleh pengasas Sate Kajang yang sebenar iaitu iaitu Haji Tasmin Sakiban yang diperturunkan kepada anaknya, Haji Amir Tasmin dan kemudian anaknya, Shahbudin Amir yang menurunkan ilmu kepada Rashid. 

“Pada asalnya saya sekadar membantu Shahbuddin yang merupakan rakan saya menjual sate di bazar Ramadan. 

“Tertarik dengan rasanya yang asli sejak 1917, Shahbuddin yang merupakan generasi ketiga Haji Tasmin Sakiban mengajar saya rahsia datuknya itu untuk saya teruskan legasi Haji Tasmin. 

“Kekuatan rasa sate Kajang ini terletak pada sukatan bahan dan rempah-ratusnya. Jika lari sukatannya, maka rasanya juga jadi lain," ujar Rashid yang juga seorang pengarah drama televisyen. 

Setakat ini, gerai yang baru dibuka empat bulan lalu menyediakan sate ayam, daging dan kambing manakala perut, tenusu dan arnab pula bergantung kepada permintaan.

Keistimewaan lain terletak pada dagingnya yang tidak berlemak terutama daging lembu yang lembut dan sebati dengan rempah yang diperap serta tidak seperti sesetengah gerai yang `menipu’ hidangan dengan mencucuk sekali lemak ayam atau daging. 

Rashid juga menggunakan bara untuk memanggang sate kerana jika api terlalu besar, ia mungkin membuatkan sate hangus atau sekadar masak di luar sahaja. 

Dedah Rashid, antara kekuatan rasa kuah kacang resipi turun-temurun itu adalah pada kacangnya yang digoreng terlebih dahulu dan jumlahnya yang banyak.

© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment